To Top

Vliegbasis Kleine-Brogel

Knowledge, Spirit, Style !

JOBDAGEN Gefascineerd door gevechtsvliegtuigen of gepassioneerd door techniek?

Smaldeel Maintenance

Het Smaldeel Maintenance bestaat uit 4 flights, namelijk de Flight Inspectie, de Flight Interventie, de Flight Motoren en de Flight Steun. Elke flight heeft zijn eigen magazijn, specifieke opdracht en draagt rechtstreeks of onrechtstreeks bij tot het realiseren van het F-16 vluchtplan.

Flight Inspectie
Elke F-16 ondergaat om de 300 vlieguren een groot onderhoud. In de praktijk wil dit zeggen dat elke F-16 na +- 1 jaar en 4 maanden in groot onderhoud komt.
De Flight Inspectie kan opgedeeld worden in 2 grote blokken, namelijk de Docks en de Backshops die worden aangestuurd door het technisch beheer:

3 Docks:
maintenancegroep15 

Elke Dock heeft in principe altijd 1 vliegtuig in groot onderhoud staan en voert op elk vliegtuig een 300u inspectie uit. Een vliegtuig staat hiervoor ongeveer 35 dagen binnen, maar vaak worden er bijkomend ook andere extra inspecties (1800u, …) en modificaties tegelijkertijd uitgevoerd waardoor de immobilisatieduur wel wat kan variëren.

Backshops:
 
Engine 12

  • De Aircraft Cleaning Facility zorgt ervoor dat elke F-16 om de 50 vlieguren een carwash beurt krijgt, nagekeken wordt op corrosie en extra gesmeerd wordt.
  • Paintshop & Sealers voeren schilder- en sealing-/composietwerken/herstellingen uit op onze vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Daarnaast zijn het ook kunstenaars die de special tails van de squadrons realiseren.
  • De Wheel, Fuel, Brakes onderhouden/herstellen/vervangen onze brake units, de fuel tanks (Wing Tanks en Centre Line Tanks) en de banden.
  • De Elek sectie is verantwoordelijk voor alle Elek werkzaamheden op het vliegtuig en op vliegtuigcomponenten. Daarnaast spelen ze ook een cruciale rol in alle modificatieprogramma's door het feit dat quasi bij elke modificatie nieuwe kabels moeten bijgelegd worden, pluggen moeten aangepast worden of nieuwe voedingen moeten voorzien worden.
  • De NDI sectie (Non Destructive Inspection) beschikt over verschillende technieken om vroegtijdig 'cracks' op te sporen, die met het blote oog niet of nog niet zichtbaar zijn. Niet enkel het vliegtuig zelf, maar ook tal van onderdelen worden regelmatig geïnspecteerd door dit team.
  • De Hydraulic shop doet het onderhoud, de inpecties, het testen en de herstellingen van alle 'hydraulische' componenten. Ze vervaardigen zelf 'tubes' op maat aan de hand van de originele 'blauwdrukken'.
  • De Plaatslagers zijn onze 'carrosserie' specialisten van de F-16. Naast de gewone herstellingen spelen ze ook een hele belangrijke rol bij modificaties door het feit dat er vaak ook veranderingen aan de structuur (extra gaten, extra 'brackets', extra 'supports' …) moeten aangebracht worden.
  • Een bijkomende belangrijke opdracht die dagdagelijks door de Flight Inspectie wordt ondersteund is 'de crashcar'. Vanaf het moment dat het vliegveld wordt geopend voor vliegactiviteiten totdat het gesloten wordt, staat er altijd een crashcarteam paraat om onmiddellijk uit te rukken en samen met de brandweer tussen te komen, indien er een vliegtuig komt landen met mogelijke (technische) 'problemen'.

Flight Interventie
De Flight Interventie bestaat uit 54 militairen. Deze zijn verdeeld onder de 3 verschillende specialiteiten (airframe, Elec en Engine) en bijkomend het Commando, personeel technisch beheer en magazijn.
De hoofdopdracht van de Flight Interventie is streven naar een maximum servicibiliteit van de vloot. Het werk omvat de specialisaties: Engine, Airframe (structuur) en elektriciteit. Het kan zowel correctief onderhoud (een herstelling of interventie) als preventief onderhoud (een inspectie, gepland kleiner onderhoud) zijn.
Naast de reeds hierboven genoemde werkzaamheden voeren de specialisten van de Flight Interventie ook modificaties uit of ondersteunen ze andere diensten hierbij. Dit lijkt banaal, maar vaak is het uitbouwen en het terug opbouwen van allerlei compartimenten gevolgd door de noodzakelijke testen uitvoeren 5x meer werk dan het uitvoeren van de modificatie zelf.
De Repair Chief is de persoon die alle specialisten aanstuurt en hij zal verschillende ploegen van 2 of meer personen uitsturen op locatie indien mogelijk (op de flightline/in de shelter) om de herstellingen uit te laten voeren, zodat de vliegtuigen zo snel mogelijk terug operationeel inzetbaar zijn.

Flight Motoren
Elke 200 vlieguren dient de motor van de F-16 verwijderd te worden uit het vliegtuig voor een “fase-inspectie”. Dit onderhoud, net als al het andere geplande onderhoud op de F-16 motoren, is de verantwoordelijkheid van de Flight Motoren.

Engine 12

Om deze verschillende types onderhoud uit te voeren beschikt de Flight Motoren over verschillende specialisaties:

  • Dock Repair: Hier ontmantelen de techniekers de motor in verschillende modules om zo bepaalde punten te controleren en te herstellen indien nodig.
  • Dock Module: Deze techniekers zijn gespecialiseerd in de modules van de motor en zij kunnen deze ontleden en herstellen.
  • Dock Boro: Hier wordt voornamelijk gebruik gemaakt van boroscopie om in de motor te kijken. Op die manier kan men details zien van ontoegankelijke onderdelen.
  • Testbank: Op de testbank wordt elke motor uitvoerig getest alvorens deze in het vliegtuig geïnstalleerd wordt.
  • Soap: Na iedere vlucht wordt er een oliestaal genomen van de motorolie. Door deze stalen te analyseren, kan men nagaan of er abnormale slijtage is aan de motor.

Flight Steun
De Flight steun is opgedeeld in 3 grote delen en specialisaties:

  • De sectie GSE (Ground Support Equipment):
    Hier zorgen ze voor het correctief en preventief onderhoud van al ons ground equipment. (niet enkel vliegtuiggerelateerd) We spreken hier over hydraulische testbanken, stroomgroepen, koelinggroepen, testsets, bomtrailers, Towbar, vliegtuigladders, vliegtuigjacks …
  • De sectie Overleving:
    In de schietstoel van de F-16 kan je een heel overlevingspakket terugvinden (ongezien hoeveel 'nuttige' items er in zo'n kleine tas gestopt worden door deze specialisten. Het onderhouden/inspecteren van de parachutes, G-suits, piloothelmen, … behoort ook tot hun takenpakket. Na elke vlucht wordt het materiaal (helm, … ) van de piloot gereinigd, ontsmet, hersteld indien nodig.
  • De Werkhuizen (Lassers/draaiers):
    De lassers en draaiers staan ten dienste van de hele basis en trachten alle laswerken en draaibankwerkzaamheden/herstellingen voor hun rekening te nemen.

Engine 12

 
 

Survi 5

Survi 5

Engine 5

Engine 5

Survi

Survi

Engine 12

Engine 12

Survi 13

Survi 13

Engine 3

Engine 3

Tech 8

Tech 8

Survi 6

Survi 6

Tech 4

Tech 4

Survi 11

Survi 11

Survi 4

Survi 4

Tech 5

Tech 5

Tech

Tech

Engine

Engine

Engine 7

Engine 7

 

 

Bert B © Copyright on content & photos - PR KeeBee icc with Belgian Air Force