KeeBee supportert voor Portugal
En dan hebben we het niet over de match van deze avond. Sinds enkele weken is de flight Motoren twee Portugese werkkrachten rijker.
Ze werkten al aan de F100 motoren van F-16’s op de basis van Monte Real, maar João zijn contract liep af en Luis ging met pensioen. Ze hebben dan allebei gesolliciteerd om als burger bij een F-16 luchtmacht in het buitenland te gaan sleutelen. Kleine-Brogel viel toen uit de bus.
Ze deden eigenlijk identiek dezelfde job in Portugal. Luis werkt al 27 jaar aan F-16 motoren en is sectie-overste geweest. João heeft 6 jaar in Luis zijn team gewerkt. ‘Ze hadden meteen alles onder de knie en het gaat goed vooruit,’ zegt Stephan, sectie-overste van de flight Motoren, ‘Maar niet alleen de job gaat vlot: als ex-militairen maakten ze spontaan een connectie met onze dienstleden en zo integreerden ze zich snel.’
Ze kregen een contract van een jaar, wat misschien met nog een jaar verlengd wordt. Ondertussen wonen ze allebei in België. ‘João en ik zijn samen naar hier gekomen. Mijn vrouw heeft een job in Portugal en mijn twee kinderen studeren daar’, legt Luis uit, ‘Om de 2 à 3 maanden keer ik enkele dagen terug naar hen.’
Techniekers met een grote T
Elke 300 vlieguren demonteren ze de motor en vervangen ze wat nodig is: de zogenoemde Jet Engine Intermediate Maintenance. Met twee of drie techniekers sleutelen ze er zo’n 3 tot 6 weken aan. Door een tekort aan F100 motor specialisten, apprecieert sectie-overste Stephan zijn aanwinsten enorm: ‘Je ziet aan hun manier van werken dat dit techniekers zijn met een grote T.’
Luis en João zijn ondertussen klaar met hun eerste motor, die nu bij de testbank is afgeleverd. ‘Een dikke proficiat aan het Portugese team en een welgemeende dank aan beiden voor hun geweldige prestatie!’, sluit Stephan af.