Het Squadron “Current Operations” is het grootste Smaldeel van de Vlieggroep in Kleine-Brogel, weliswaar zonder piloten. Het omvat alle diensten die de dagelijkse vliegoperaties van de basis ondersteunen. We spreken onder andere over Wing Operations (het zenuwcentrum van de basis), Air Traffic Control (luchtverkeersleiders), de vliegveldbrandweer, de Bird Control Unit (beheersen van de vogelpopulatie) en de dienst Meteo (weersvoorspellers). Al deze secties zijn cruciaal voor een goed en veilig verloop van alle vluchten.
Air Traffic Control
Als Air Traffic Controller in de 10WTac beheren we alle bewegingen van onze vliegtuigen op en rond het vliegveld. We geven rechtstreeks instructies, advies en informatie aan onze piloten.
De belangrijkste werkgebieden zijn;
- Als Tower Air Traffic Controller ben je verantwoordelijk voor luchtverkeersleidingsdiensten op en rond het vliegveld (grondbewegingen van vliegtuigen en voertuigen, opstijgen, landen en visuele vlieg procedures).
- Als Approach Air Traffic Controller ben je verantwoordelijk voor alle luchtverkeersleidingsdiensten rond het vliegveld, dit op grotere hoogte, op verdere afstand van het vliegveld en bij slecht weer.
Belangrijke kwaliteiten in deze job zijn: verantwoordelijkheidszin, een grote stressbestendigheid, meerdere taken tegelijkertijd kunnen uitvoeren, in teamverband kunnen werken en flexibel zijn. Een van de interessante voordelen is de kans om op buitenlandse operatie te gaan. Dit geeft mooie extra uitdagingen en biedt meer afwisseling in het werk.
Het is een leuke, uitdagende en gevarieerde job waarbij je een belangrijke schakel bent tijdens het uitvoeren van de kerntaken van onze vliegbasis.
Mission Planning
Als mission planner ben je direct betrokken bij de vliegactiviteiten. Je bent één van de belangrijkste schakels tijdens de voorbereiding van een vlucht.
Navigatie plannen, fuel berekenen en targets plotten zijn enkele elementen waarmee je dagdagelijks in aanraking komt. Binnen het planningsproces van een vlucht zal je de piloot bijstaan om alles tot in het kleinste detail voor te bereiden. Na de vlucht verzamel je alle nodige informatie zodat de piloot kan debriefen. Aangezien dat de volledige planning wordt gedaan op geclassificeerde systemen, is het zeer belangrijk dat deze systemen steeds optimaal werken. Het is van zeer groot belang dat deze steeds up-to-date zijn. Dit is een van onze kerntaken.
Jaarlijks wordt er deelgenomen aan oefeningen in het buitenland om de samenwerking met andere landen te optimaliseren. Hier kan je als mission planner een bijdrage leveren aan de status van onze luchtmacht, dat we zeer professioneel en goed werk leveren. Wanneer er beslist wordt om Belgische F-16’s in te zetten in operaties, zal je een belangrijke schakel worden. Een mission planner wordt dan een onmisbare pionin de planning.
Ook is onze toekomst verzekerd. Er wachten ons nieuwe uitdagingen. De beslissing dat de F-35 ons nieuw gevechtsvliegtuig zal worden, kan ons enkel maar plezieren. Een ultramodern gevechtsvliegtuig waar security en planning zeer hoog in het vaandel worden gedragen.
Wil je je engageren in de toekomst, ben je flexibel en stressbestendig, aarzel dan niet: kom ons team versterken. Een zeer interessante job met uitdagingen waar er zeker ook mogelijkheden zijn om door te groeien. Durf je deze uitdaging aan … !?
Intel
Als AIR Intel ben je verantwoordelijk voor het briefen van piloten waarbij je hen de vitale inlichtingen geeft voor het voltooien van hun missie.
Je volgt de huidige conflicten in de wereld op en maakt hierbij een analyse van de bedreiging en capaciteiten van de vijand. Door technologische ontwikkelingen en steeds complexer wordende conflicten wordt de rol van Air Intel met de dag belangrijker. Jij zorgt voor de cruciale informatie die de piloot en het commando helpen bij het nemen van de juiste beslissingen. Deze evolutie en ontwikkeling van nieuwe wapensystemen zorgen ervoor dat je constant kan bijleren en je kennis kan uitbreiden. De job van Air Intel biedt verschillende doorgroeimogelijkheden waarbij sommigen uitgroeien tot specialist in wapensystemen, waar anderen zich verdiepen in de verschillende culturen en ideologieën die leven in de conflictgebieden.
Als Air Intel ben je tewerkgesteld in een operationeel squadron waarbij je het sociale aspect aan het professionele kan koppelen. De nauwe samenwerking met de piloten en directe betrokkenheid bij het conflict zorgen voor een hoge job voldoening.
Internationale oefeningen, cursussen en operaties behoren zeker en vast tot je takenpakket. De opvolging voor de toekomst is verzekerd met de aankoop van de F-35 waardoor je rol als Air Intel enkel nog belangrijker zal worden. Flexibiliteit, leergierigheid, durven “out of the box” denken zijn onontbeerlijke eigenschappen die je moet bezitten als Air Intel.
Brandweer
De Brandweer van Vliegbasis Kleine-Brogel is een gespecialiseerd team bestaande uit 50 beroeps-brandweerlui.
Aan het hoofd van de brandweer staan de Fire-Chief met zijn adjunct. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de dagdagelijkse werking, het invullen van de vereiste middelen en personeel in overeenstemming met de opdrachten conform BAF en NATO-regelgeving.
Zij worden hierin bijgestaan door 3 ploegen van 16 professionele brandweermannen en -vrouwen die in ploegendienst werken. Elke ploeg bestaat uit 6 Onderofficieren en 10 Vrijwillers.
Elke ploeg wordt geleid door een ploegoverste die instaat voor de algemene werking, de organisatie binnen de ploeg en de maandelijkse taakverdeling en het opvolgen hiervan. Dan is er nog de On Scene Commander (OSC), hij heeft de leiding bij interventies en bijkomende opdrachten, hij bepaalt ook de dagelijkse werkverdeling en eventuele versterkingen bij incidenten.
Verder is er nog de Fire Departement Coördinator (FDC). Hij verzorgt de dispatch: hij alarmeert de OSC en de anderen bij incidenten en houdt voor alle incidenten een logboek bij met hierin alle feiten en timings.
De andere 13 brandweermannen van de ploeg staan in voor de dagdagelijkse goede werking, het onderhoud van het vele materieel en het blijven trainen op de specifieke taken die van hen verwacht worden. Hier bovenop komt nog eens het trainen van hun fysieke paraatheid.
De middelen waarmee zij de incidenten bestrijden zijn hypermodern !
Sinds 2015 zijn onze nieuwe crashtenders type Panther Rosenbauer 10 000 L in gebruik. Verder beschikken ze nog over een kleiner blusvoertuig, “de Sides”. Bijkomend zijn er nog 2 tankwagen-opleggers met 30 000 L water als refill.
De OSC heeft een commando voertuig en dan is er nog het voertuig “milieu”, bevoorraad met materiaal om milieu incidenten aan te kunnen pakken.
Verder beschikken ze nog over een Unimog die dient als DECON-voertuig (de-contaminatie). Dit komt ter plaatse als er incidenten zijn met gevaarlijke stoffen zoals (Hydrazine).
Enkel van de specifieke taken
- Interventies bij incidenten met de F-16 (H70, Hot Brakes, …..)
- Domestieke brandbestrijding On Base
- Bos- en Heidebrandbestrijding op het vliegveld Kleine-Brogel en op Schietveld PAMPA te Helchteren
- Controle brandkasten, hydranten, brandblussers,...
- Training Brandweer personeel
- Training blokverantwoordelijken
- Onderhoud brandweermateriaal
- Buitenlandse opdrachten
Bird Control Unit
De bird control unit in de 10WTAC is verantwoordelijk voor wildlife hazard management op zowel de basis Kleine-Brogel als op het schietveld Helchteren ( Pampa).
De belangrijke werkgebieden zijn:
- Zolang er vliegactiviteiten zijn zal de BCU trachten al de vogels in de buurt van de startbaan en parallel weg te houden dit met zowel lasers, bird scaring cartridge, vangkooien en birdscaring systems.
- De BCU staat in direct contact met de groendienst en geeft advies over alle maaiwerken op de basis, alsook de opvolging hiervan wordt gedaan door onze sectie.
- De dienst BCU is verantwoordelijk voor de bestrijding dit zowel in Kleine-Brogel als op Pampa.
- De BCU heeft ook zijn verantwoordelijkheden als het noodplan in werking wordt gezet.
- De BCU werkt samen met de vogelinventarisatie groep LIKONA.
- De BCU werkt samen met Agentschap Natuur en Bos.
- Indien er een Birdstrike plaats vindt, verzamelt de BCU de resten en stuurt deze op voor onderzoek naar het Afrikaans Museum.
- Inventariseert alle vogels aanwezig op de basis
- Werkt samen met het Natuurhulpcentrum Opglabeek.
- BCU zal ook fungeren als onderdeel van de anti-drone capaciteit.
Belangrijke kwaliteiten in deze job zijn: verantwoordelijkheidszin, kennis van fauna en flora, kennis bezitten over klimmen in bomen of bereid zijn dit te leren, flexibel en zelfstandig kunnen werken!
Het is een leuke, uitdagende en gevarieerde job waarbij je een belangrijke schakel bent tussen natuur en vliegveiligheid!