To Top

Latest News

Have a look at our Latest News
With related photos

Training extractie/insertie piloot 2022

Op 10 oktober 2022 organiseerde de flight Passive Defense van Kleine-Brogel een capaciteitstraining CBRN (Chemisch, Biologisch, Radiologisch en Nucleair). Tijdens deze training werden ook CBRN-specialisten van andere eenheden uitgenodigd.

Tijdens de training werd geoefend op de extractie en insertie van piloten uit een F-16.

Wanneer een F-16 door een besmette zone heeft gevlogen of erin is geland en de piloot zijn toestel heeft moeten verlaten, dan noemt men dit een extractie. In het omgekeerde geval wanneer een piloot zijn F-16 moet betreden om te vertrekken vanuit een besmette zone dan noemen we dit een insertie.

 Omdat een F-16 niet beschikt over een overdruk systeem, moeten de piloten een PHIM (Protective Hood Integrated Mask) aandoen voor ze vertrekken. Dit is een speciaal masker dat ervoor zorgt dat de piloot zowel binnen als buiten de cockpit gefilterde lucht kan inademen. Deze moeten ze altijd dragen als het risico op een CBRN-aanval groot is.

De extractie en insertie gebeurt door een team van 3 CBRN-specialisten met de hulp van een Crew Chief. De CBRN-specialisten zijn de leden van het PAR-team (Post Attack Reconnaissance) dat op het moment actief is op de zone.

Voor de extractie duidt de Crew Chief een aantal delen van de F-16 aan die ontsmet moeten worden. Als deze ontsmetting gedaan is, start het team met de extractie. De piloot volgt de richtlijnen die op instructieborden getoond worden en verlaat de F-16. Om zeker te zijn dat de piloot geen besmetting oploopt, krijgt hij bij het naar beneden komen een speciale CBRN-tenue voor piloten. Dit draagt hij terwijl het PAR-team hem naar zijn voertuig begeleidt. Daarna wordt hij naar de plaats gebracht om zijn Ops verder te zetten.

Voor de insertie wordt dezelfde procedure toegepast maar dan omgekeerd en zonder de ontsmetting van de F-16.


Bert B © Copyright on content & photos - PR KeeBee icc with Belgian Air Force