To Top

Laatste nieuws

Bekijk het laatste nieuws
met bijhorende selectie foto's

JOBDAGEN Gefascineerd door gevechtsvliegtuigen of gepassioneerd door techniek?

Terug F-16 vluchten in het Belgische luchtruim

Het coronavirus heeft overal toegeslagen, te land, ter zee maar ook in de lucht. Ons Belgisch luchtruim kent de voorbije 4 weken een relatieve rust. De commerciële luchtvaart is tot stilstand gekomen nadat de meeste maatschappijen hun vluchten hebben opgeschort en de private luchtvaart is zelfs verboden. De weinige vliegtuigen die ons luchtruim nog doorkruisen hebben grotendeels Melsbroek, Zaventem of Luik als bestemming.

Deze vluchten worden gebruikt in de strijd tegen covid19 voor repatriëring van landgenoten en Europese burgers of voor de levering van de noodzakelijke beschermingsmiddelen. Onze luchttransporteenheid blijft dus in de weer.

Sinds 25 maart werd het trainingsprogramma van onze NH90 Caiman helikopters en C130 Hercules dan ook terug opgestart. Maar wat met onze jachtvliegcapaciteit? Op 18 maart hebben ook onze F-16 eenheden, de 2de en 10de Tactische Wing een tijdelijke pauze in hun trainingsprogramma ingelast. Maar sinds donderdag 9 april kunnen onze F-16 gevechtsvliegtuigen terug de vleugels uitslaan en doorklieven ze het luchtruim.

“Om de veiligheid en gezondheid van ons personeel te garanderen hebben we even een korte pauze ingelast. Net zoals na een periode van 3 weken verlof moeten de kwalificaties van onze F-16 piloten door middel van trainingsvluchten onderhouden worden. Deze kwalificaties hebben we nodig om het huidige operationele niveau van onze Luchtmacht te behouden. Vanaf 14 mei aanstaande zullen we opnieuw instaan voor de beveiliging van onze Benelux luchtruim. Daarom hebben we samen met de collega’s van de 10e Tactische Wing besloten om op 9 april onze trainingsvluchten te hervatten” zegt Kolonel Vlieger Philippe Goffin, korpsoverste van de 2e Tactische Wing.

“Tot en met eind april nemen we actief deel aan de NAVO-operatie Baltic Air Policing vanop de luchtmachtbasis Siauliai in Litouwen. Een paar weken later nemen we samen met de 2e Tactische Wing de QRA-opdracht over van onze Nederlandse collega’s van de Koninklijke Luchtmacht. Ook eventuele bijkomende opdrachten, die ons door de Federale regering kunnen opgelegd worden, blijven we trainen. Het hernemen van de vluchten zal stelselmatig en aan een lager ritme dan normaal gebeuren” vervolgt Luitenant-kolonel Davy Compeers, commandant van de luchtoperaties (OSN) van de 10e Tactische Wing.

Naast de maatregelen opgelegd door de federale overheid en de bijkomende richtlijnen van onze Chef Defensie hebben beide luchtmachtbasissen hun eigen specifieke voorzorgsmaatregelen ter bescherming van het personeel genomen. De gangen en trappen van gebouwen waar veel personen samenkomen hebben een volgrichting gekregen en in sommige lokalen bevinden er zich op de grond symbolen om voldoende afstand te bewaren. Bij missie essentiële verplaatsingen of werkzaamheden die in teamverband moeten gebeuren, is men verplicht om het mondmasker en handschoenen te dragen. Zelfs de cockpit van onze F-16 gevechtsvliegtuigen wordt na elke vlucht ontsmet.

“Het zijn een hele resem aan maatregelen die extra aandacht en een strikte toepassing vragen. Maar ons personeel is onze grootste waarde. Zonder onze mensen kunnen we onze opdrachten niet uitvoeren. We zijn hen zeer erkentelijk en dankbaar voor hun inzet” zegt OSN Davy terwijl hij met een glimlach op het gezicht de opstijgende vliegtuigen aanschouwt.

“De Belgische bevolking kan, ook in deze bijzondere periode, rekenen op de paraatheid en het professionalisme van het personeel van de Luchtmacht in België en daarbuiten” besluit kolonel Goffin.

Bert B © Copyright on content & photos - PR KeeBee icc with Belgian Air Force