To Top

Laatste nieuws

Bekijk het laatste nieuws
met bijhorende selectie foto's

JOBDAGEN Gefascineerd door gevechtsvliegtuigen of gepassioneerd door techniek?

BAP Maintenance. Key to success

Ondanks de coronacrisis is het laatste detachement van onze Belgische Luchtmacht dat instaat voor de NAVO-opdracht Baltic Air Policing, vanuit Siauliai in Litouwen, nog steeds volledig operationeel. Zij zorgen sinds begin maart met vier F-16 gevechtsvliegtuigen voor de integriteit van het luchtruim boven het Baltische luchtruim.

Op de achtergrond van de hoofdopdracht, het bewaken en verdedigen van het Baltisch luchtruim, schuilt een fantastisch team van F-16 technici afkomstig van de luchtmachtbasissen van Florennes en Kleine-Brogel. Het technisch detachement en de logistieke ondersteuning telt slechts 35 leden. Elk van hen is essentieel voor de missie. "We worden ingezet met een zeer klein technisch detachement en daarom is elk lid kritisch. Het is net een ketting. Als je één link breekt, vermindert de functionaliteit”, zegt Manu, de technisch officier of Director of Maintenance Operations. "Om besmetting met het coronavirus te vermijden is het volledige detachement, zowel op als buiten de basis, in lockdown geplaatst.”

BAP Maintenance2Banner

Het detachement werd de laatste tijd geconfronteerd met een aantal uitdagende herstellingen. Een hiervan was de aanwezigheid van cracks en een losse bout in de canopy structuur. Omdat een reserve canopy niet voorzien is in het magazijn ter plaatse leidde deze herstelling tot een onbeschikbaar vliegtuig waar door de operationaliteit in het gedrang kwam. Echter, voor elk probleem vinden onze professionele technici een oplossing. Gezien de veiligheidsmaatregelen en daaruit volgende beperkingen, als gevolg van de coronacrisis, kon het vliegtuig niet omgeruild worden met een toestel uit België en stelden de techniekers voor om de verwisseling van de canopy ter plaatse uit te voeren. Dit is, gezien de moeilijkheid, geen evidente opdracht om tijdens een buitenlandse zending uit te voeren. Dankzij de flexibiliteit van onze mensen op de thuisbasis in België en het uitstekende werk van het technisch personeel in het algemeen en de egress-specialist in het bijzonder, ter plaatse, slaagden ze erin om een succesvolle canopy wissel uit te voeren. "Het lag niet voor de hand", zegt de technisch officier. "Alle explosieven van de canopy moesten in België worden verwijderd voor de veiligheid van het transport. Daarom was het noodzakelijk om deze explosieven hier in Siauliai opnieuw te plaatsen, wat geen sinecure is. Elke stap moet met precisie en volgens de technische documentatie uitgevoerd worden." Aangezien het detachement niet over een toestel beschikt om de cabinedruk te testen, moest de cabinedruk tijdens een testvlucht, uitgevoerd door een testpiloot, getest worden. Een perfecte synergie waarbij de maintenancewereld hand in hand gaat met de pilot community.

"Ik ben trots om te kunnen werken met een team dat de juiste focus heeft en de vliegveiligheid bewaakt. De lockdown is niet leuk, maar het brengt alle technici dichter bij elkaar, wat leidt tot een geweldige teamprestatie en een prachtig succesverhaal" besluit Manu.

Job well done collega’s!

#WeAreBAP20-03

Bert B © Copyright on content & photos - PR KeeBee icc with Belgian Air Force